VERSLAG STAGE BIJ BERNADETTE GALLE

 op 1 en 2 april 2011

Papier:

Tijdens stage: Lana 300 gr halfgrove korrel.

Normaal gebruikt ze verschillende soorten papieren oa. Hahnemule.

Verf:

Gebruikt W&N.

Gebruikt geen  palet, wel enkele kartonnen bordjes, 4 stuks: één geel-oranje, één goenen, één blauwen ,één  magenta-violet.

Daardoor blijven haar kleuren per groep en worden ze niet vuil van het in elkaar lopen op het palet.

Kleuren:

Zij gebruikt zeer lumineuse kleuren:

oreoline, cadmium yellow deep,new gamboge, quinacridone gold, of burnt sienna( is doffer), Pruisisch blauw,green gold, scalet lake, violet, magenta, ultramarine ( red shade), van dyckbruin. Soms een beetje indigo voor de zeer donkere partijen.

Penselen:

Een 3 tal Petit gris: Start met zeer dik penseel, daarna iets fijner en in de derde fase nog iets fijner, maar blijft nog redelijk dik. Je kan ermee fijn schilderen maar houden toch veel water.

Zij neemt de verf op de top van het penseel en  om de werf te verdunnen gebruikt zij het lijf van het penseel

Voor vlugge aquarel gebruikt zij zeer brede platte penselen- ongeveer 10 en 5 cm breed  voor de aanzet – verder ook Petit gris.

Tekening:

Weinig of geen voorafgaande tekening

Werkwijze:

Kleeft het droog blad op een houten plank met Tesa.

Is rechtshandig, dus start zij links op het blad

Er komt altijd weinig lucht voor in haar aquarellen

Bij felle kleuren steeds een rappel ervan elders op het blad.

Gebruikt weinig of geen bruinen.

Het valt op dat zij zeer rustig( traag) en beheerst werkt. Ze schildert instinctief en speelt met water en pigment

Zij laat ook zeer weinig wit over op het blad. Door haar felle kleuren en contrasten met donkere partijen lichten deze vlekken ook op en is wit overbodig.

Voor de demo werkt zij naar een foto. Deze foto is een ondersteuning die geïnterpreteerd moet worden.

Gebruikt graag zout in de natte verf. Maar let op niet alle papieren reageren goed op zout. Ook de korrelgrootte van het zout speelt een rol. Let op dat het blad niet veel meer beweegt na het opbrengen van zout.

Werkt altijd met Petit gris met veel water in het lijf en pure verf op de top.

Gebruikt soms accenten met aquarelpotloden om de tekening te ondersteunen .

Spatten : met oude tandenborstel . Met steel tikken tegen de vingers van het andere hand.

Werkt per aquarel  in 3 of 4 fasen . Ertussen droogt zij de aquarel met een haardroger.

Start met zeer dikke borstel en weinig detail naar fijnere borstel met meer details

Weetjes:

Oranje maken met   Scarlet lake  en geel.

Magenta op geel geeft bruin.

Perilène is een mat en triest kleur maar in combinatie met quinacridone gold geeft dit goed

Gebruikt als gom een kneedgom die ze bewaart in een plastiek folie.

Demo’s

1e demo: Tulpen naar foto

2de demo: Landschap met bootje.

Deze aquarel is een vluggere aquarel  zonder foto – een ingebeeld landschap..

3de demo:  Bootje met boom- naar foto

4de demo: abstracter landschap

Vlugge aquarel met brede platte penselen. Zeer spontaan

 

Besluit

Persoonlijk vond ik de 2de en 4de demo  de beste omdat deze vlug en spontaan waren.

Wat mij verwonderde is dat  zij aan de andere 2 werkjes  heel lang en minutieus werkte wat ik na het bekijken van haar boek niet had verwacht.

Er moet wel bijgezegd worden dat de aquarellen  niettegenstaande het lange werk nooit vuil werden. Waarschijnlijk  door het tussentijds laten drogen ( met haardroger)en ook haar gescheiden houden van de kleuren op haar afzonderlijke paletjes.