STAGE BIJ ODETTE FELLER
op 28 en 29 mei 2010
Papier:
Arches 300 gr fijne of grove korrel.
Bij Arches trekt de verf meer in het papier dan bij andere papiersoorten, waardoor bij negatief schilderen de onderliggende verf minder verwijderd wordt.
Verf:
Gebruikt drie merken door elkaar: Daler-Rowney, Blockx en W&N
Burnt sienna van Daler geeft de beste resultaten.
Kleuren:
Gebruikt dezelfde kleuren als haar man Roland Palmaerts: namelijk de kleuren vermeld in zijn boek “Le monde de la couleur”: p 27 :La palette
Penselen:
1 Platte rechte borstel van 1.5 duim
2 Platte schuine borstels: van 1 duim en 0,5 duim
1Fijne sleper
Tekening:
Odette maakt geen voorafgaande tekening
Werkwijze:
Kleeft het blad op een houten of kunststof ondergrond met Tesa.
Onderwerp =Focuspunt is het belangrijkste dat moet uitkomen.
Lucht hoeft niet blauw, kan ook wit blijven
Bij felle kleuren steeds een rappel ervan elders op het blad.
Maakt het blad volledig goed nat vooraleer te starten.
Vertrekt van de kleurentheorie van Palmaerts “ Le monde des couleurs”
De 3 families die altijd samen moeten gebruikt worden :
1- Teintures : Van plantaardige of dierlijke oorsprong:
In water doen zij het water kleuren
Kleuren bijgevolg het papier en zijn moeilijk weg te nemen
Alle kleuren met eigennaam zijn teintures
Teintures verkleuren door zon en blootstelling aan licht
2- Sédimentaires ( aardes)
Bezinken traag in water- kleuren het water bijna niet
Zijn alle bruine kleuren.
Aardes slecht gebruikt geven vuile kleuren
Wassen gemakkelijkst weg
3- Mineralen:
Bezinken rap in water- kleuren het water niet
Alle cadmiums zijn mineralen: zwaar opaak en dekkend
Altijd van licht naar donker werken in deze volgorde : eerst gelen,dan roden, dan groenen, dan bruinen en laatst de blauwen.
Ook goenen en bruinen steeds met laagjes over elkaar leggen van bleek naar donker.
Begint bijna altijd met Indisch geel ( transparant) om daarop verder te werken.
Cadmium geel is opaak dus enkel gebruiken als het niet overschilderd wordt ( verkleurt niet) m.a.w. teintures( verkleuren) altijd beschermen met mineralen of aardes.
Bv. Een tikje Burnt Sienna bij groenen fixeert deze groenen.
Blauwen laatst aanbrengen , anders verlies van transparantie.
Odette maakt de kleuren op het palet, spoelt dan de borstel in water en wrijft deze 2 a 3 x over de rand van de pot om het overtollig water te verwijderen en neemt dan de verf altijd op de top van de scheve borstel.
Neemt soms verschillende verven op de top van de borstel van licht naar donker- geeft een degraderend effect.
Of neemt verf op top en laat 2/3 van de borstel met water, zodat de verf na het schilderen in het water uitvloeit en dégradeert naar niets ( vooral gebruikt in het negatief schilderen)
Altijd de gemengde kleuren onthouden voor latere verdonkeringen in zelfde tinten ( ook in negatief)
Spatten: Fijne spatten : borstel dicht bij blad met weinig water
Grove spatten :meer water en verder van blad
Altijd rest van blad afdekken bij spatten
Kleeft soms de lijn tussen lucht en water af met Tesa om een rechte horizon te bekomen.
Negatief schilderen :
Om onderwerpen ( bleek) naar de voorgond te doen komen door de achtergrond donkerder- gedegradeerd rond het onderwerp te schilderen? ( contouren)
Starten met een bleke, warme ondergrond.
In ieder fase de ondergrond laten drogen.
Negatief schilderen kan best gemengd worden met delen in positief schilderen.
Negatief schilderen is meer poëtisch dan positief schilderen
Bij negatief schilderen altijd de verf in een donkerder tint dan de ondergrond op de top van de borstel nemen en de ander 2 /3e van de borstel met water, zodat de kleur van donker naar niets uitvloeit.
Lucht in cereleum- de weerspiegeling in een watervlak is altijd iets donkerder namelijk kobalt
Cereleum is lichtste blauw maar is mineraal dus dekkend opaak.
Dus lichtste kleur is niet noodzakelijk transparant
Weetjes:
Een stage met demo is om iets bij leren en te oefenen en niet om een mooie aquarel te maken.
Staande schilderen geeft meer overzicht van waar je mee bezig bent.
Foto’s nooit klakkeloos overnemen maar eventueel een deel ervan weergeven of aanpassen volgens de compositie.
Let op de sfeer warm of koud of warm en koud.
Geel is enige kleur dat door alle andere kleuren kan bedekt worden
Geel brengt luminositeit in aquarel
Gelen : Transparant zijn indisch geel en oreoline
Opaak, dekkend zijn cadmium en citroengeel
Groenen: Slechts 1 groen in palet: Ptallogroen ( is onnatuurlijk van kleur)maar wordt gebruikt om de verschillende groenen te maken. Door de mengen met de aardes van licht naar donker: sienna, gebrande Sienna, omber, ( gebrande omber = weining gebruikt), Van Dyckbruin en sepia.
Hoe natter het blad, hoe meer de gemende keuren terug splitsen in de 3 families. Mineralen blijven ter plaatse en teintures vloeien verst weg, ertussen de aardes
Om blauw op gele ondergrond niet groen te doen kleuren tikkeltje rood ( permanent roze) in blauw mengen.
Nat ( water) op mat ( lipdroog)papier geeft bloemkolen ( kransen). Dus let op met het water dat nog in de haren zit ( ook onzichtbare haren in metaal van het penseel bevatten water);
Bij werken op mat papier: fijne borstel, weinig water en vettige verf gebruiken.
Bij te droge borstel splitsen de haren.
In matte verf kan men met een synthetische borstel verf wegnemen( bv horizontaal lijntje als wee
rspiegeling in water) , met een cutter verf verplaatsen ( bv rotsen), met water fijn spatten of verstuiven ( bv oreolen in het water).
Groen is niet geel + blauw maar een mengeling van warm en koud kleur.
Grijs is een mengeling van de 3 primaire kleuren.
Omber + Ptallogroen is zeer donker (bij veel pigment en weinig water)
Crimson toevoegen bij groen maakt donkerder maar niet minder transparant.
Op Arches papier kunnen de kleuren het moeilijkst weggenomen worden.
Aardekleuren zijn het gemakkelijkst weg te nemen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb